something weird cinema - Filmreihe Body Horror #19
Vorführung am Sa 01.07.23 um 22.30 Uhr!
"Ein winterlicher Horrorfilm, in dem die Manifestationen des Unbewussten greifbar werden. Dr. Hal Raglan, Autor des Buches 'The Shape of Rage', betreibt Psychoplasmatik. Er ermutigt seine Patienten, ihre unterdrückten Emotionen an die Oberfläche zu lassen – als Narben, Striemen, eitrige Auswüchse. Sein Musterpatient ist Nola Carveth, eine Frau voller Hass auf ihre Eltern und ihren entfremdeten Ehemann Frank. Als ihre kleine Tochter mit blauen Flecken von einem Besuch im Somafree Institute zurückkehrt, beginnt Frank die Vorgänge in der Klinik näher zu untersuchen, während eine Gruppe kleiner, unheimlicher (aus Nicolas Roegs "Don't Look Now" importierter) Zwergenkinder Schrecken in Toronto verbreitet.
THE BROOD ist einer von Cronenbergs persönlichsten und unmittelbarsten Filmen (er selbst betrachtet ihn als Aufarbeitung seiner vorhergehenden Scheidung) und ein wesentlicher Fortschritt in Schauspiel und narrativer Verdichtung. Der Film schwankt zwischen puritanischen Ängsten und dramatischer Neugier beim Blick auf 'something to terrible to face'." (--- Christoph Hochhäusler, Österreichisches Filmmuseum (2003))
"THE BROOD is the most intense, and the most personal, of David Cronenberg's early films – and, in some respects, it is also the most simple. Once described by Cronenberg as his version of Robert Benton's "Kramer vs. Kramer", THE BROOD is a much darker and more desperate insight into the anger and intensity of a marital breakdown – seen, as it is, through the eyes of a child. The film's descent into a nightmarish world of fear and revenge centres specifically on the hatred the characters feel, as each, in their own way, tries to protect the child they love.
Cronenberg's first fully mature work, THE BROOD is a fitting prelude to "Scanners" (1981) and "Videodrome" (1983). Working with a highly professional team of actors, excellent technical resources, and the level of financial support his work demands, Cronenberg fashions a terrifying vision of the psychological wounds that parents inflict on their children – scars that are passed along from generation to generation. If the premise is simple, Cronenberg's execution is not; he creates a world where ugly, unacknowledged passions lurk just beneath seemingly normal surfaces. After the many light touches of "Shivers" and "Rabid", THE BROOD is a carefully controlled study with tragic overtones – a story revealing a sense of despair that does not bode well for the future." (--- Toronto International Film Festival)
"Back when I initially saw it in my singleton, childless twenties, I was certain that it was a black-comic satire of the role experimental psychotherapy played in a take-no-prisoners custody war... I remember the squirm-to-laughter ratio as roughly one to one. Revisiting it now, as a wife and mother, I saw an emotionally realistic horror movie about the collateral damage of divorce. And I found it infinitely more squirm-inducing than laugh-provoking." (--- Carrie Rickey, Criterion Channel (2015))
++ Filmreihe Body Horror ++
Juhuu!! Ab Sommer 2022 zeigen wir eine ausufernd-umfangreiche Body Horror Filmreihe und wie Ihr seht frönen die "Lichtspiele Kalk" wieder gerne und ausgiebig ihrer großen Leidenschaft für das Horror-Genre ... anfänglich geplant bis November anläßlich des deutschen Filmstarts von David Cronenbergs CRIMES OF THE FUTURE sind es nun final soviele Titel geworden, dass der Stoff bis ins kommende Jahr nicht ausgehen wird ... Donnerwetter!
AKIRA (1988, Katsuhiro Otomo) ... ALIEN – DAS UNHEIMLICHE WESEN AUS EINER FREMDEN WELT (1979, Ridley Scott) ... BLACK SWAN (2010, Darren Aronofsky) ... BLUE MY MIND (2018, Lisa Brühlmann) ... THE BROOD (1979, David Cronenberg) ... DEAD RINGERS – DIE UNZERTRENNLICHEN (1988, David Cronenberg) ... THE FLY (1986, David Cronenberg) ... EARWIG (2021, Lucile Hadzihalilovic) ... ELMER – BRAIN DAMAGE (1988, Frank Henenlotter) ... HELLRAISER – DAS TOR ZUR HÖLLE (1987, Clive Barker) ... HELLRAISER II – HELLBOUND (1988, Tony Randel) ... INVASION OF THE BODY SNATCHERS (1978, Philip Kaufman) ... IT FOLLOWS (2014, David Robert Mitchell) ... LIFE (2017, Daniél Espinosa) ... MARTYRS (2008, Pascal Laugier) ... DER NACHTMAHR (2015, AKIZ) ... OLD (2021, M. Night Shyamalan) ... POSSESSION (1981, Andrzej Zulawski) ... POSSESSOR (2020, Brandon Cronenberg) ... RAW (2016, Julia Ducournau) ... RE-ANIMATOR (1985, Stuart Gordon) ... SCANNERS – IHRE GEDANKEN KÖNNEN TÖTEN (1981, David Cronenberg) ... SHIVERS – PARASITEN-MÖRDER (1975, David Cronenberg) ... SOCIETY (1989, Brian Yuzna) ... STREET TRASH (1986, Jim Muro) ... SUSPIRIA (2018, Luca Guadagnino) ... SWALLOW (2019, Carlo Mirabella-Davis) ... TETSUO: THE IRON MAN (1989, Shin'ya Tsukamoto) ... THE THING – DAS DING AUS EINER ANDEREN WELT (1982, John Carpenter) ... TITANE (2021, Julia Ducournau) ... UZUMAKI (2000, Higuchinsky) ... VIDEODROME (1983, David Cronenberg)
Die Filmprogramme von "something weird cinema" finden mit freundlicher Unterstützung des Kulturamts der Stadt Köln statt
• Horror
• Kanada 1979
• englische Originalsprachfassung mit deutschen Untertiteln
• 96 Minuten
• digital
• FSK ab 16 Jahre
Regie: David Cronenberg
Drehbuch: David Cronenberg
Kamera: Mark Irwin
Schnitt: Alan Collins
Musik: Howard Shore
Darsteller:innen: Oliver Reed, Samantha Eggar, Art Hindle