Filmreihe Cinemania Kalk
Vorführung am Fr 27.10.23 um 19.00 Uhr !
Maya Deren (1917-1961) gilt als eine der wichtigsten Avantgarde-Filmemacher:innen und wurde von Cecile Starr in der New York Times als "Mother of the American Avant Garde Film" bezeichnet. Sie schuf ein einflussreiches Werk, das die Grenzen des experimentellen Films neu definiert. Wir zeigen ihre Filme...
MESHES AT THE AFTERNOON (1943, 18 Min.) :: AT LAND (1944, 15 Min.) :: THE PRIVATE LIFE OF A CAT (1944, 22 Min.) :: A STUDY IN CHOREOGRAPHIE FOR CAMERA (1945, 3 Min.) :: RITUAL IN TRANSFIGURED TIME (1946, 15 Min.) :: MEDITATION OF VIOLENCE (1948, 15 Min.) :: THE VERY EYE OF NIGHT (1958, 15 Min.)
"Maya Deren ist eine herausragende Figur des amerikanischen Avantgardefilms, die nachhaltigen Einfluss auf die folgenden Generationen experimentellen Filmschaffens ausübte. Geboren als Kind einer jüdischen Familie in Kiew, etablierte sie sich in den 1930er-Jahren in der New Yorker Künstlerszene als Dichterin, Fotografin und später als Filmemacherin. Ihre ersten Filme drehte sie mit ihrem damaligen Ehemann Alexander Hammid, der bereits im tschechischen Avantgardefilm gewirkt hatte." (--- Filmpodium Zürich)
"Maya Deren was a visionary of American experimental film in the 1940s and 1950s. A precocious student, she studied poetry and literature at New York University and Smith College, where she became interested in the arts. While working for modern-dance choreographer Katherine Dunham, Deren met her future husband, filmmaker Alexander Hammid, who introduced her to European avant-garde film. In 1943, the couple collaborated on the short film MESHES OF THE AFTERNOON, which has since become one of the most widely influential films of the American experimental-film movement.
Deren, who formed the Creative Film Foundation to broaden support for experimental film, continued making and self-distributing her own films and lecturing and writing about avant-garde cinema theory until her untimely death at the age of forty-four. Her pioneering formal innovations – performing in front of the camera, using semiautobiographical content, and meshing literary, psychological, and ethnographic disciplines with rigorous technique – inspired future generations of experimental filmmakers." (--- MoMA New York)
Die Filmprogramme von "Cinemania Kalk" finden mit freundlicher Unterstützung des Kulturamts der Stadt Köln statt!